Stockholm

Nå er det litt over en uke siden jeg kom tilbake etter mitt besøk i EU. Jeg har vært på studietur i Stockholm, og må innrømme at jeg stortrivdes som turist i Sverige. Der så vi vel for det meste teater og andre forestillinger, som så og si er det eneste man kan gjøre på en dramastudietur.

Jeg snakket også med mange svensker. Eller, noen i alle fall, innimellom. Mange av dem klagde over at de ikke så noen svenske flagg (men EU-flagg var overalt), noe jeg ikke engang hadde lagt merke til. Dette førte til at jeg bare så etter EU-flagg hele neste dag. Da viste det seg faktisk at det kun var EU-flagg alle steder. Og det var mange av dem, kanskje det var flaggdag? Man fikk i alle fall følelsen av en nasjonal ett-eller-annet-dag.

De som gjorde meg oppmerksom på dette var ungdommer, for jeg må innrømme at jeg ikke snakket med så mange eldre i løpet av turen.
De fleste fortalte meg også at de gjerne skulle ha meldt seg ut. Av EU, altså. De sa at de ikke bryr seg så mye lenger, og at de ikke trenger å følge så mye med. Dette er fordi de ikke føler at de blir hørt i det hele tatt. Selv ved det svenske valget var det mange av dem som holdt seg hjemme, for de følte at de som ble valgt ikke kom til å styre landet uansett.

Bekrefter dette at vi som er mot EU har god grunn? I think so.

Legg igjen en kommentar

