Svensk landbruk

Min inngangsport til EU-debatten var at jeg kom fra en liten gård i en liten landbrukskommune utenfor Stavanger. Mye sauer, kyr og tomater. Jeg gikk også på landbruksskole og hadde store planer om å ta over drifta hjemme, før jeg tok en helomvending og tok med meg flyttelasset til Oslo og universitetet. Men til tross for bylivet har ikke engasjementet rundt landbrukspolitikken gitt seg, og dersom man ser bort fra til tider blåøyde og idiotiske norske stortingspolitikere, ser jeg fremdeles på EU som den store skumle spøkelseskladden som truer norsk landbruk.

Jeg har, som så mange andre, diskutert EU og landbrukspolitikk med ymse slag av EU-tilhengere. Noen av dem er ærlige og sier at de ikke bryr seg om landbrukspolitikken, andre sier at det er reaksjonært og ugunstig at Norge skal fortsette og drive med landbruk. Noen igjen sier at ingenting ville endre seg om vi ble med i EU, bortsett fra at landbruket ville legges ned… (det siste sies gjerne med meget lav stemme). Og andre hopper omtrent opp på bordet mens de knytter neven og roper høyt at det ikke vil være noe problem og fortsatt drive landbruk i Norge.  Sistnevnte gruppe henviser gjerne til Sverige og hvor strålende det går der. Nå vil jeg egentlig påstå at landbruket i Norge og Sverige er såpass ulikt at det ikke ville være riktig å gjøre en slik sammenligning, men uansett så tenkte jeg at jeg, med god hjelp fra vår alles (alle bøndenes i hvertfall) kjære Nationen, skulle legge den ballen død en gang for alle.

Avisa Nationen smalt nemlig den 7.juli til med en strålende god artikkel som viser hvordan ståa i det svenske landbruket egentlig er. Nationen har blant annet henta inn statistikk over Sveriges kjøttimport og selvforsyningsgrad, som viser hvordan de svenske bøndene i stadig større grad har tapt terreng til fordel for billig importmat. Fram til 1990 var Sverige så å si selvforsynte med kjøtt og egg, og var også eksportør av noen produkter, mens den billige importen nå fører til at økonomien til bøndene går nedenom og hjem, og sørger for at de svenske bøndene er under kraftig press og at nedleggingstakten er stor.

Mange synes det står dårlig til med landbruket i Norge også, men i forhold til Sverige går det så det suser. For til tross for at Sverige har gunstigere natur og klima og har både sentralisert og rasjonert landbruket, klarer vi noe svenskene ikke gjør. Norske bønder klarer nemlig stort sett å dekke etterspørselen etter de varene det er grunnlag for at vi kan produsere selv. Selvforsyningsgraden i Norge ligger faktisk nært 100 % på kjøtt, melk og egg. Og de svenske bøndene er ærlige: de misunner oss stort.

Verdien av den svenske landbruksproduksjonen har lenge gått ned med hele 2% årlig. På lang sikt er målet til den svenske bondeorganisasjonen LRF å snu denne trenden. Å snu utviklingen i selvforsyningsgraden er derimot ikke noe mål – det er nemlig alt for langt unna…

Jeg må si meg enig med lederen i Norsk Bonde- og Småbrukerlag (og tidligere nestleder i Nei til EU), Merete Furuberg, som mener kontrasten mellom norsk og svensk landbruk er stor og som advarer sterkt mot å kopiere den svenske landbrukspolitikken: ”Om landbrukspolitikken blir lagt i svensk retning, så vil vanskelig terreng og tøft klima gjøre konsekvensene for norske bønder enda større enn det vi har sett i Sverige. En skal heller ikke dra langt over svenskegrensa før en ser resultatet i form av avfolka bygder. Det må være et varsku for politikerne.”

Jeg håper vi alle nå kan konkludere med at svensk landbruk slettes ikke har klart seg ”helt fint” med EUs politikk (og at argumentet om at Sverige er et godt bilde på at det ville gå helt fint med Norge under EUs landbrukspolitikk dermed ikke holder vann).

Dersom noen vil lese hele artikkelen (som jeg anbefaler), så kan dere trykke her.

Legg igjen en kommentar

